Blog

De Wet Normering Topinkomens als hulpmiddel bij verplicht overleg

Door de wijziging van Wet op de Ondernemingsraden op 1 januari 2019 wordt de bestuurder verplicht informatie te bespreken over de topinkomens in de organisatie. Voor ondernemingsraden van de overheid en van maatschappelijke organisaties is de Wet Normering Topinkomens 2 een goed handvat om de informatie te kunnen beoordelen. Zo kan de OR zijn rol als interne toezichthouder goed vervullen. De WNT geldt voor scholen, zorginstellingen, culturele instellingen, woningcorporaties, ontwikkelingsorganisaties, zorgverzekeraars en de overheid.

Lees verder

Flexibilisering van de arbeid op de agenda van de OR?

Veel ondernemingsraden worden geconfronteerd met dat vaste arbeidscontracten vervangen worden door flexibele contracten. Als gevolg van de Wet Werk en Zekerheid mogen flexwerkers nog maar een korte tijd in de organisatie werkzaam zijn. De Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties moet ervoor zorgen dat er een duidelijker onderscheid komt tussen flexibele krachten en vaste werknemers. Maar alle inspanningen ten spijt neemt het aantal medewerkers met flexibele contracten alleen maar toe. Dat geeft onzekerheid voor vaste en tijdelijke medewerkers. Tegelijkertijd zal iedereen zich realiseren dat flexibilisering niet meer weg te denken is binnen de Nederlandse arbeidsverhoudingen. Flexibele krachten betrekken bij je organisatie heeft voor- en nadelen. Voor ondernemingsraden is de flexibilisering een lastig vraagstuk. In dit artikel een aantal handvatten om ermee aan de slag te gaan.

Lees verder

De vinger op de zere plek

Soms spelen er kwesties in de organisatie die zich niet zo makkelijk laten benoemen. Het gaat dan om gevoelige zaken waar mensen niet zo snel de vinger op kunnen leggen. Door middel van het socratisch gesprek komt men langs een veilige weg bij het zogenaamde hittepunt: het probleem waar het echt om draait. In de vervolgstappen komt het gesprek op oplossingen en regels. Maar niet eerst nadat door gezamenlijk vragen stellen de essentie op tafel is gekomen. Het is een methodiek waarmee de OR pijnpunten in de organisatie aan de oppervlakte kan halen.

Lees verder

Alternatief voor de training

Voor veel ondernemingsraden werken traditionele trainingen prima. Maar voor andere ondernemingsraden staat het te ver van hun werkelijkheid af. Zij zijn meer gebaat bij directe coaching bij de voorbereiding op de overlegvergadering. Ervaringen in de praktijk wijzen uit dat het goede resultaten oplevert. Hier een korte weergave van de aanpak en de voordelen.

Lees verder

Aan de slag met ziekteverzuimcijfers

Elke ondernemingsraad ontvangt regelmatig ziekteverzuimcijfers van de bestuurder. Dat schrijft de Wet op de Ondernemingsraden immers voor. In de praktijk blijkt echter dat ondernemingsraden het lastig vinden om concreet iets met die cijfers te doen. Het blijkt vooral ingewikkeld om de cijfers te duiden: wat zeggen die cijfers nu eigenlijk? En wat is de relatie met het arbo- en verzuimbeleid van de bestuurder? In dit artikel krijgt u uitgelegd wat u uit ziekteverzuimcijfers kunt aflezen en hoe u er als OR actief mee aan de slag kunt.

Lees verder

“Zeg, hoeveel verdien jij eigenlijk?”

Het is een goede ontwikkeling dat het overlegrecht over het inkomen van de top van het bedrijf is uitgebreid. Het zal echter voor veel ondernemingsraden een lastig onderwerp zijn om over te praten. Bij de overheid en de non-profit sector wordt men stevig geholpen door de Wet Normering Topinkomens 2. Die wet geeft de kaders en de maxima aan voor de topinkomens in de organisatie. De wet geeft de Staat ook nog eens vergaande bevoegdheden om bij overtreding de organisatie op de vingers te tikken. De OR heeft daarom vooral een toezichthoudende taak om te voorkomen dat de organisatie over de schreef gaat. Dat gesprek zal makkelijker gaan als men de kaders uit de Wet Normering Topinkomens zelf ook kent.

Lees verder

Voorzitten van de ondernemingsraad

De voorzitter is de eerste onder zijn of haar gelijken. Dat wil zeggen dat de voorzitter de OR leidt zonder formele bevoegdheden. De voorzitter kan niet belonen of bestraffen zoals een reguliere leidinggevende. Toch wordt er veel verwacht van een voorzitter. Dat vraagt moed en goede communicatieve vaardigheden. Want een goed geleide OR is veel effectiever dan een zoekende OR.

Lees verder

Het belang van vakbond en ondernemingsraad

Ondernemingsraden en vakbonden zijn niet altijd even populair. Dat blijkt wel uit het percentage werknemers dat lid is van de vakbond, ongeveer 20%. De geringe populariteit van ondernemingsraden blijkt bijvoorbeeld uit het moeilijk vinden van kandidaten voor de OR of de beperkte belangstelling van de achterban voor wat de OR doet. Toch is deze geringe populariteit niet terecht en in zekere mate zelfs riskant. Ondernemingsraden en vakbonden zijn instituties die de omgang tussen werknemers en werkgevers optillen van individuele onderhandelingen naar zakelijke betrekkingen. Hierdoor zijn individuele werknemers niet overgeleverd aan de goodwill van een werkgever maar gelijke gesprekspartners over de arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden. In dit artikel wil ik aantonen dat de instituties vakbond en de ondernemingsraad en de bureaucratie die ze soms meebrengen in de arbeidsverhoudingen, noodzakelijk zijn voor gelijkheid en zekerheid.

Lees verder

Ontslag bij reorganisatie

Sinds 2015 kan bij reorganisaties gekozen worden voor collectief ontslag of voor individueel ontslag. Individueel ontslag gaat met behulp van een vaststellingsovereenkomst. Deze weg wordt steeds vaker gekozen omdat het voor werkgever en voor de werknemer voordelen kan hebben. Maar de werknemer moet wel goed opletten. De OR doet er verstandig aan de werknemers te wijzen op hun mogelijkheid om een deskundige belangenbehartiger in te schakelen. Vaak zal dat de vakbond zijn, anders een (extern) jurist.

Lees verder

Communicatie met de achterban

De ondernemingsraad heeft op basis van de Wet op de Ondernemingsraden de taak de medewerkers te vertegenwoordigen in het overleg met de bestuurder. Daarmee is de OR de spreekbuis van de mensen op de werkvloer. In de praktijk echter is de afstand tussen OR en de medewerkers soms groot. De achterban weet vaak niet zo goed wat de OR doet en de OR heeft soms slechts een globaal idee van wat de medewerkers belangrijk vinden. In principe mag de OR zonder last of ruggespraak zijn medezeggenschap uitoefenen. Maar of dat verstandig is, is de vraag. De OR maakt op de bestuurder een sterkere indruk als hij een groot draagvlak heeft onder de medewerkers. Dus een goede relatie met de achterban is van wezenlijk belang voor de OR. Maar eenvoudig is het niet.

Lees verder

Zachte heelmeesters

Ondanks de economische voorspoed zijn er nogal wat organisaties in de financiële problemen gekomen. Het zijn vooral de maatschappelijke organisaties die niet meer gelijk oplopen met de eisen die door de politiek aan hen gesteld worden. De oorzaak van het probleem is vaak zwakke besturing. Bestuurders die te lang op dezelfde stoel zijn blijven zitten en niet meegegaan zijn met de tijd. Het zijn meestal bestuurders met veel hart voor het inhoudelijke werk maar die op gebied van bedrijfsvoering onvoldoende hebben ingegrepen. Deze zachte heelmeesters laten stinkende wonden na: een verwaarloosde organisatie op gebied van bedrijfsvoering. Harde reorganisaties met gedwongen ontslagen zijn dan nodig om te redden wat er nog te redden valt. Wat kan de medezeggenschap doen om zoiets te voorkomen?

Lees verder

De OR serieus nemen

De OR wil graag serieus genomen worden. Dat heeft de OR alleen in eigen hand als hij dat kan afdwingen. De OR kan er voor zorgen dat de bestuurder niet om hem heen kan. Dit gaat door inhoudelijk en strategisch een goede tegenspeler te zijn in het politieke spel. Dat vergt goede voorbereiding en uitvoering van het overleg met de bestuurder.

Lees verder